Content curation

Een echte goed vertaling voor het begrip ‘content curation’ bestaat niet. Het beeld dat deze term oproept is die van een curator in een museum, geen kennisbewaker of kennisbeheerder, maar een kenniscurator. Een mogelijke definitie:

Een content curator is iemand die doorlopend relevante informatie over bepaalde onderwerEen vindt, beoordeelt, verrijkt en deelt met zijn omgeving.
Een content curator:
  1. Identificereert relevante content
    Sommige mensen zijn structureel goed geïnformeerd over wat zich op bepaalde vakgebieden afspeelt. Dit doen zij door een goed ontwikkeld netwerk, via email, Twitter, RSS feeds en andere informatiebronnen. Een goede (content) curator is zeer bedreven in het vinden en selecteren van deze informatie en is vaak als eerste op de hoogte.
  2. Classificeert, beoordeelt en verrijkt content
    Wanneer een interessant artikel, tweet of blogpost is geïdentificeerd is de curator in staat om deze te voorzien van commentaar en/of deze zo te categoriseren (zie ook Social bookmarking) en te bewerken dat deze relevant wordt voor zijn omgeving. De waarde die hij toevoegt is essentieel; alleen al het feit dat hij/zij deze informatie vanuit zijn expertise en autoriteit selecteert levert toegevoegde waarde.
  3. Deelt content
    Een curator houdt nuttige informatie niet voor zichzelf maar is bedreven in het delen van deze informatie met zijn omgeving. Waar dit tot voor kort via e-mail en de (interne) nieuwsvoorziening ging is het door de komst van o.a. Facebook, Twitter, Yammer en LinkedIn groepen makkelijker geworden om content te delen.

De laagdrempeligheid van de sociale media maakt dat de rol van (content) curator eenvoudiger te vervullen is. Het is eenvoudig om snel informatie te delen, de curator heeft sneller bereik en krijgt ook direct feedback. Deze feedbackloop geeft erkenning en een soort beloning voor het delen, dit is voor veel curatoren dan ook de reden om hiermee door te gaan.

Iedereen die op Twitter, Facebook of Google+ zit en informatie over onderwerpen deelt, is al een content curator. Maar de laatste tijd verschijnen steeds meer tools om dit mooier te presenteren. Wie een iPad bezit, zal zeker de app Flipboard kennen. Dit programma zet tweets of facebookberichten om in informatie en presteert het als een soort tijdschrift. Je kunt twitteraccounts van anderen invoeren en op die manier personen of instellingen volgen.

Curation in het onderwijs – didactische toepassingen

De meest bekende content curation tools zijn Scoop.it, Paper.li en Pearltrees.
De content curation tools maken het mogelijk om met meerder mensen tegelijk een bepaalde topic of thema te beheersen. Je kan dus studenten samen samen een bepaalde topic laten beheren, maar je kan ook voor elk vak dat je geeft samen je collega’s afspraken maken om recente content via curation tools aan te bieden. De output van de meeste curation tools kan ook omgezet worden naar een RSS-feed (zie RSS), die dan weer in een leeromgeving kan worden ingelezen.
Een verzameling rond een onderwerp kun je vervolgens op allerlei manieren delen via Facebook, Twitter of e-mail, of door te embedden in je website (zie het ‘Digitaal Scoop.it krantje op de homepage van deze site).
Je kunt een bron opslaan via het content curation programma maar je kunt ook bepaalde tools in je browser integreren en op die manier een bepaalde bron direct opslaan.

In onderstaand filmpje (10 minuten) de zoektocht van 2 docenten naar wat Content Curation is, de tools die zij hebben geprobeerd en wat het voor hen in hun onderwijspraktijk betekent.

Wat je gebruikt voor het organiseren van je bookmarks, is uiteindelijk toch een persoonlijke keuze. En keuze is er genoeg. Zie ook Startpagina’s en Social Bookmarking.

Goede curation is meer dan een verzameling links. Een filter wordt echt waardevol als een curator uitlegt waarom geselecteerde inhoud goed of belangrijk is. Zonder context geen goede curation!

Tips en trucs
  • Installeer de handige knoppen (bookmarklets) in je knoppenbalk waarmee je met één klik content kunt toevoegen.
  • In content curation tools is het ook mogelijk om mensen te volgen en te zien wie jou volgt.
  • Je kunt van online bronnen zien hoeveel anderen die hebben opgeslagen en daarmee een inschatting maken van de populariteit van een bron.
  • Met één klik op “save” kun je bronnen die je bij een andere gebruiker vindt toevoegen aan je eigen collectie.
 Meer informatie
Meet the Zuyd Expert

Heb je vragen? Gebruik de reactieruimte onder dit blogitem. Iedereen kan natuurlijk op elke vraag reageren, maar je ontvangt zeker ook een reactie van de Zuyd Experts:

Geef een reactie

Your email will not be published. Name and Email fields are required.