Endnote

EndNote is een reference management tool. Dat wil zeggen dat je er gegevens in kunt noteren van alle publicaties die je gebruikt bij het schrijven van een stuk, of dat nu een moduleboek, een reader of een te publiceren tijdschriftartikel is. Door van een publicatie de gegevens in te voeren (auteur, titel, jaar van uitgave etc., de zogenaamde metadata) maak je een referentie aan in EndNote. Meerdere referenties bij elkaar vormen dan een bibliotheek, je EndNote Library. Vervolgens kun je deze library dan gebruiken om in Word automatisch volgens een bepaalde citatiestijl delen van teksten te citeren en om literatuurverwijzingen te maken. Binnen Zuyd Hogeschool wordt hier meestal de APA-stijl voor gebruikt, maar wil je van stijl wisselen dan kan dit met één druk op de knop.

EndNote in het onderwijs – didactische toepassingen
  • Voor docenten die niet op regelmatige basis bezig zijn met het publiceren van artikelen of het schrijven van boeken kan Endnote toch een bruikbaar programma zijn. Bij het samenstellen van een moduleboek of reader kun je al je materiaal in EndNote zetten, om het dan later met 1 druk op de knop als correct opgemaakte literatuurlijst aan het moduleboek toe te voegen.
  • Door gebruik te maken van tags en groepen binnen EndNote zelf heb je snel een overzicht van de literatuur die je hebt verzameld over een bepaald onderwerp. Ook het aanpassen van een referentie als er een nieuwe druk is verschenen van een boek is snel gedaan.
  • Het handmatig invoeren van een publicatie is niet altijd nodig, de meeste databanken hebben de mogelijkheid om gevonden materiaal rechtstreeks naar EndNote te importeren.
  • Een andere handigheid is dat het in EndNote mogelijk is om bestanden aan een referentie te hangen. Zo heb je dat ene tijdschriftartikel in pdf formaat altijd bij de hand, samen met alle gegevens en kun je zelfs een korte samenvatting van de inhoud toevoegen.
Tips en trucs
  • Het maken van een literatuurlijst zonder eerst te citeren. Kijk na of de juiste stijl staat geselecteerd in EndNote (standaard staat deze op Annotated!). Pas de stijl eventueel aan. Selecteer dan alle referenties die je in je lijst wil hebben. CTRL+K, en plakken in Word of een Outlook e-mailbericht. Zonder de snelkoppeling: Ga binnen EndNote naar de menubalk bovenin en klik op Edit en dan op Copy Formatted.
  • Wil je een boek toevoegen aan EndNote zonder alle informatie over te typen, ga naar Worldcat en zoek je boek op. Klik de juiste titel aan. Boven aan de pagina staat een kopje dat Citeren/Exporteren heet. Klik het aan. Hier kun je de citatie knippen en plakken, of de citatie exporteren. Kies voor exporteren en dan voor Openen. Kijk de citatie goed na, Worldcat exporteert geen edities/drukken, dit veld moet je handmatig even aanvullen. Kijk ook de andere velden na.
  • Alternatief: zoek het boek eens op in Google Boeken. Heb je de titel gevonden en aangeklikt, kijk dan in het linkermenu. Hier staat “‘over dit boek”. Aanklikken en dan helemaal naar beneden scrollen, daar staan de bibliografische gegevens van het boek en de optie om de citatie te exporteren. Klik de optie Endnote aan en vervolgens op Openen. Let ook hier weer goed op, Google Boeken exporteert geen edities/drukken, dit veld moet je handmatig even aanvullen. Uiteraard alle velden even nalopen.

EndNote is beschikbaar via het basisimage van Zuyd (op vaste Zuyd PC: Start->Alle programma’s->EndNote). De software van Endnote mag door iedere student/medewerker van Zuyd op een eigen computer geïnstalleerd worden. Zie voor download handleiding op de website van de bibliotheek.

Meer informatie
Meet the Zuyd Expert

Heb je vragen? Gebruik de reactieruimte onder dit blogitem. Iedereen kan natuurlijk op elke vraag reageren, maar je ontvangt zeker ook een reactie van de Zuyd Experts:

  • Jill Penders
  • Philip Willems
  • Marion Schellings

Geef een reactie

Your email will not be published. Name and Email fields are required.