Maken van weblectures en kennisclips

Bij Zuyd worden weblectures opgenomen met een geïntegreerd systeem: Mediasite. De powerpoint-, keynote- of prezi-presentatie wordt automatisch gecombineerd met het opgenomen beeld en geluid van de presentator. Een groot voordeel hiervan is dat de kijker niet lineair door de weblecture hoeft te gaan. Door een dia uit de index aan te klikken is het mogelijk te springen naar het gewenste moment in de presentatie. Daarnaast kan de weblecture op pauze gezet worden, pauzeren, terugspoelen en het tempo van de video vertragen of versnellen. Het beeld van de PowerPoint en de camera is aan te passen aan de eigen voorkeur. Tot slot is het mogelijk om de weblecture links op te nemen naar andere filmpjes of aanvullende leerstof.

Een weblecture kan worden opgenomen in een collegezaal met vaste apparatuur of een verrijdbare set. Het opnemen van een kennisclip kan in één van de studio’s van Zuyd, thuis of op de werkplek met eigen apparatuur. Het voordeel van een opname in een studio is aanwezigheid van goede verlichting en verschillende achtergronden zoals chroma-key groen. In de studio in Heerlen staat ook een teleprompter. Met dit apparaat kan je teksten aflezen of de presentatie bekijken op een scherm dat voor de camera is geplaatst. Dit helpt je om naar het publiek te blijven kijken.

Aanvragen van een opname gaat via een aanvraagformulier. Op Zuydnet is meer informatie te vinden over de beschikbare videofaciliteiten.

img_0052
Zelf kennisclips maken
  • Formuleer eerst de leerdoelen van je video en bedenk een goede plek in het totale leerontwerp: waarom, voor wie, wat (inhoud) en hoe (werkvormen en leeractiviteiten).
  • Schrijf vervolgens de inhoud en zoek bijbehorend illustratiemateriaal. Maak daarvoor een script (zie meer bij item video maken).
  • Maak je gebruik van Powerpoint, bekijk dan onderstaande video voor enkele tips voor het ontwerpen van een presentatie.
  • Oefen een aantal keer, bij voorkeur met een collega of student.

Een goed middel is om met een tablet of smartphone of het programma screencast-o-matic een opname te maken. Op die manier kun je wennen aan de camera en kritisch reflecteren op je presentatie, of volg een workshop ‘Presenteren voor de camera’  (meer via Zuydnet).

De structuur van een kennisclip

Een kennisclip duur 5 tot 10 minuten en bestaat uit de onderdelen:

  • Introductie:
    – Een kort welkom. Is het de eerste video van een serie? Stel je kort voor.
    – Kies voor een persoonlijke aanspreekvorm: liever jij dan jullie.
    – Geef aan wat de leerdoelen zijn en wat de lengte is van de video.
    – Geef aan wat je van de student verwacht na het zien van de video. Bijvoorbeeld een opdracht zoals een quiz maken, test, mindmap, verslag of recensie.
  • Midden:
    – Ga in op het onderwerp. Koppel de inhoud zo veel mogelijk aan een praktijkvoorbeeld.
    – Geef antwoord op de eerder gestelde vragen.
  • Einde:
    – Maak een heldere samenvatting en afronding.
    – Herhaal de leerdoelen.
    – Geef eventueel een (vervolg)opdracht

Een kennisclip kan worden opgenomen met:

  • Device
    – Smartphone / tablet
    – Laptop
    – Videocamera / digitaal fototoestel met videofunctie
    – Weblectures set (mobiel) in collegezaal of lokaal
    – Weblectures Studio van Zuyd
  • Tool
    – Screencast-o-matic (gratis basisversie screencasting software, zie meer item)
    – Quicktime of MS Office-mix
    – Camtasia (gratis probeerversie screencasting software)
    – Powtoon (zie meer in item), VideocribeMoovly (Animatie software)

Het verspreiden van kennisclips en weblectures kan via verschillende distributiekanalen. Binnen Zuyd is hiervoor Mediasite beschikbaar. Ook YouTube en Vimeo worden binnen het onderwijs veel gebruikt.

Meet the Zuyd expert

Heb je vragen? Gebruik de reactieruimte onder dit blogitem.Iedereen kan natuurlijk op elke vraag reageren, maar je ontvangt zeker een reactie van de Zuyd Experts:

Geef een reactie

Your email will not be published. Name and Email fields are required.