Maken van weblectures en kennisclips

Bij Zuyd worden weblectures opgenomen met een geïntegreerd systeem: Mediasite. De powerpoint-, keynote- of prezi-presentatie wordt automatisch gecombineerd met het opgenomen beeld en geluid van de presentator. Een groot voordeel hiervan is dat je als kijker niet lineair door de weblecture hoeft te gaan. Door een dia uit de index aan te klikken kan je ‘springen’ naar het gewenste moment in de presentatie. Daarnaast kan je natuurlijk ook pauzeren, terugspoelen en zelfs het tempo van de video vertragen of versnellen. Het beeld van de PowerPoint en de camera kan je ook aanpassen aan je eigen voorkeur. Daarnaast kan je bij de weblecture nog links aanbieden naar andere filmpjes of aanvullende leerstof.

Een weblecture kan worden opgenomen in een collegezaal met vaste apparatuur/verrijdbare set. Een kennisclip kan je opnemen in één van de studio’s van Zuyd of thuis of op je werkplek met eigen apparatuur. In de studio’s is goede verlichting aangebracht en kunnen verschillende achtergronden gebruikt worden waaronder chroma-key groen. In de studio in Heerlen staat ook een teleprompter. Met dit apparaat kan je teksten aflezen of je presentatie bekijken op een scherm dat voor de camera is geplaatst. Dit helpt je om naar je publiek te blijven kijken.

Via dit aanvraagformulier [inloggen met je Zuyd account] kan je een opname aanvragen. Op Zuydnet is meer informatie te vinden over de beschikbare videofaciliteiten.

img_0052
Zelf kennisclips maken
  • Formuleer eerst de leerdoelen van je video en bedenk een goede plek in het totale leerontwerp: waarom, voor wie, wat (inhoud) en hoe (werkvormen en leeractiviteiten).
  • Schrijf vervolgens de inhoud en zoek bijbehorend illustratiemateriaal. Maak daarvoor een script (zie meer bij item ‘video maken’).
  • Gebruik je een powerpoint, bekijk dan onderstaande video voor enkele tips voor het ontwerpen van je presentatie.
  • Oefen een aantal keer, bij voorkeur met een collega of student.

Een goed middel is om met je tablet/smartphone of het programma screencast-o-matic een opname te maken. Op die manier kun je wennen aan de camera en eens kritisch reflecteren op je presentatie. Bij Zuyd bestaat ook de mogelijkheid om een cursus ‘presenteren voor de camera’ te volgen (meer via Zuydnet).

De structuur van een kennisclip

(Duur 5-10 minuten)

  • Introductie:
    – Een kort welkom. Is het de eerste video is een serie stel je dan kort voor.
    – Kies voor een persoonlijke aanspreekvorm: liever jij dan jullie.
    – Geef aan wat de leerdoelen zijn en wat de lengte is van de video.
    – Geef aan wat je van de student verwacht na het zien van de video. Geef bijvoorbeeld een opdracht zoals een quiz, test, mindmap, verslag, recensie en dergelijke.
  • Midden:
    – Ga in op het onderwerp. Koppel deze inhoud zo veel mogelijk aan een praktijkvoorbeeld.
    – Geef het antwoord op de eerder gestelde vragen.
  • Einde:
    – Maak een heldere samenvatting en afronding.
    – Herhaal de leerdoelen.
    – Geef eventueel een (vervolg)opdracht

Een kennisclip kan worden opgenomen met:

  • Device
    – Smartphone / tablet
    – Laptop
    – Videocamera / digitaal fototoestel met videofunctie
    – Weblectures set (mobiel) in collegezaal of lokaal
    – Weblectures Studio van Zuyd
  • Tool
    – Screencast-o-matic (gratis basisversie screencasting software, zie meer item)
    – Quicktime/MS Office-mix etc.
    – Camtasia (gratis probeerversie screencasting software)
    – Powtoon/Videocribe/Moovly (Animatie software)

Het verspreiden van kennisclips en weblectures kan via verschillende distributiekanalen. Binnen Zuyd is hiervoor Mediasite beschikbaar. Ook YouTube en Vimeo worden binnen het onderwijs veel gebruikt.

Meet the Zuyd expert

Heb je vragen? Gebruik de reactieruimte onder dit blogitem.Iedereen kan natuurlijk op elke vraag reageren, maar je ontvangt zeker een reactie van de Zuyd Experts:

Geef een reactie

Your email will not be published. Name and Email fields are required.